• Adrian Górny

Trening Funkcjonalny - Najlepsza forma treningu?

Aktualizacja: 23 lip 2019

Trening Funkcjonalny - Obecnie bardzo popularna forma aktywności fizycznej, ale czym tak naprawdę jest trening funkcjonalny? Jakie niesie korzyści? Do kogo jest skierowany? W tym artykule poznasz odpowiedzi na wszystkie te i inne pytania. Zapraszam do lektury ;)

Może na początku powinniśmy rozwinąć słowo "FUNKCJONALNY" .



Synonimy słowa "Funkcjonalny" to korzystny, pomocny, potrzebny, pożyteczny, praktyczny, przydatny, odpowiedni, efektywny i skuteczny. To tylko kilka synonimów, które dokładnie opisują ten rodzaj aktywności fizycznej.


Czym jest trening funkcjonalny?

Jest to trening, który bazuje na wszechstronnym wykorzystaniu mięśni podczas wysiłku fizycznego. Ćwiczenia ukierunkowane są na ruchy pożyteczne i przydatne, które imitują ruchy życia codziennego. Ogólne zasady to: wielostawowość i funkcjonalność. Ten rodzaju treningu nie jest ukierunkowany na "pakowanie" pojedynczych grup mięśni, jak ma to miejsce w treningu typowo kulturystycznym.


Trening Funkcjonalny nie jest narzędziem do budowania masy mięśniowej, jednak byłoby kłamstwem powiedzenie, że trening ten nie buduje mięśni. Oczywiście trenując stylem funkcjonalnym, nie osiągniemy gabarytów rasowego kulturysty, ale jak najbardziej zbudujemy atletyczną sylwetkę, która wygląda zdrowo i atrakcyjnie. Wystarczy rzucić okiem na gimnastyków, których sylwetki wyglądają jak wykute z kamienia.


Trening ten znajduje zastosowanie jako aktywności uzupełniające dla wielu dyscyplin sportowych. Jeżeli głębiej się nad tym zastanowimy, to każdy sportowiec wykorzystuje elementy trening funkcjonalny w swojej rutynie treningowej. Oczywiście każdy ze sportów cechuje się innymi wzorcami ruchowymi, a dostosowanie odpowiedniego treningu będzie tutaj kluczowe. Przecież nie damy bokserowi skakać na boxy, a skoczkowi narciarskiemu imitować ruchy ciosów prostych z piłką lekarską, ponieważ nie są to wzorce ruchowe dostosowane do ich dyscypliny sportowej. Skuteczność treningu funkcjonalnego można zobaczyć gołym okiem na matach Brazylijskiego Jiu-Jitsu lub w klatkach. Teraz już nie wystarczy tylko technika, aby wygrywać, teraz trzeba czegoś więcej, uniwersalnej sprawności i siły. Często można zobaczyć hardcorowe filmik treningów fighterów i nie jest to tylko popisowy trening promocyjny, a sposób, w jaki zawodnicy przygotowują się do swoich startów. Jak widać, przydatność treningu funkcjonalnego można znaleźć praktycznie w każdej dyscyplinie sportowej. Ciekawostką jest, że trening funkcjonalny wywodzi się ze środowiska fizjoterapeutycznego, które efektywnie wykorzystuje ruchy funkcjonalne podczas fizjoterapii i rehabilitacji. Jednak taki skarb jak trening funkcjonalny nie mógł długo pozostać w ukryciu i szybko znalazł zastosowanie pod postacią treningu uzupełniającego dla sportowców i amatorów.


Korzyści treningu funkcjonalnego?

Jak widać, trening ten skupia się na ruchach wielostawowych, czyli takich, które angażują więcej niż jedną grupę mięśni. Wszelkiego rodzaju skoki, rzuty różnymi przedmiotami, pchania, podciągnięcia, ruchy z oporem, biegi, ćwiczenia koordynacyjne itp. oraz wariacje tych aktywności będą elementami treningu funkcjonalnego. Wprowadzenie takich ćwiczeń do swojej rutyny treningowej wyraźnie poprawia siłę, koordynację, motorykę i ogólną sprawność ruchową. Dodatkowo skupiając się na technice i jakości wykonywanych powtórzeń, będziemy w stanie poprawić dysproporcje siły mięśni i problemy posturalne. Wady postawy wydają się plagą XXI wieku. Coraz więcej ludzi zmaga się z dysproporcją siły mięśni przedniego i tylnego łańcucha mięśniowego, co prowadzi do wad postawy. Nie możemy pominąć tutaj faktu, że podczas treningu funkcjonalnego angażujemy również mięśnie głębokie, które odpowiadają za balans i stabilizację naszego ciała, co jest bardzo zaniedbanym elementem u wielu ludzi. Kolejne pytanie, jakie się nasuwa to: kto najbardziej skorzysta z treningu funkcjonalnego? Odpowiedź brzmi — KAŻDY! Nie ważne czy jesteś zawodowym pływakiem, sprinterem, koszykarzem czy po prostu osobą, która chce zacząć przygodę z aktywnością fizyczną, wariacje treningu funkcjonalnego pomogą każdemu z was!


Jakiego rodzaju sprzęt potrzebujemy do treningu funkcjonalnego?

Pewnie większość producentów sprzętu sportowego mnie znienawidzi, ale tak naprawdę nie jest nam potrzebny żaden sprzęt, jeśli mamy wyobraźnie i wiedzę na temat treningu funkcjonalnego poradzimy sobie wszędzie i ze wszystkim. Jednak warto wspomnieć o kilku zabawkach, które na pewno umilą nam trening, bo przecież wszyscy kochamy zabawki, prawda? :)


Kettlebell — Wszyscy- Wszyscy znamy, ale czy wszyscy korzystamy? Patrząc na ten dziwnej budowy ciężarek, możemy nie wiedzieć, do czego służy, a jednak drzemie w nim potworna moc i zdecydowanie można wykonać nim kompleksowy trening.


TRX — Taśmy do "Suspension Training" to kolejne cudo, które zostało wymyślone przez amerykańskiego komandosa w celu utrzymania super kondycji nawet w warunkach polowych. TRX skupia się na wykorzystaniu ciężaru własnego ciała podczas ćwiczeń.


Battlerope — Lina treningowa, która zdobyła rzesze fanów na całym świecie. Powstają miejsca, które specjalizują się tylko w treningu z liną, a uczestnicy tych zajęć odnotowują wspaniałe rezultaty.


Slamballs — Z piłkami można robić dosłownie WSZYSTKO! Rzucać, pchać, nosić, podrzucać i co tylko przyjdzie nam do głowy. Zazwyczaj wykonane z wytrzymałego materiału pozwalają na trening w każdych warunkach.


Można by tak pisać jeszcze długo... drabinki, płotki, skakanki, boxy, gumy i wiele, wiele innych, dlatego na sprzęt do treningu funkcjonalnego poświęcę osobny artykuł.


Gdzie można trenować funkcjonalnie?

Pamiętajmy synonimy słowa FUNKCJONALNY? Trening funkcjoanalny sam w sobie, nie ma, tak naprawdę celowości, trenuje się wszystko i nic. Jeżeli jesteś np. Biegaczem i chcesz dodatkowo wprowadzić trening uzupełniający, to najbardziej odpowiednim treningiem byłby ten, który funkcjonalnie wpływa na poprawienie twojej dyscypliny. Trening bokserski na nic by ci się nie przydał, prawda? Jeżeli chcesz trenować funkcjonalnie, najpierw zapytaj sam siebie, co tak właściwie chcesz poprawić.



AUTOR

Adrian Górny


118 wyświetlenia
BC-logo-TEF.png

Pomocne Linki

Zapisz się na trening

Wydarzenia

Trenerzy

Blog

Zdjęcia

Media o nas

FAQ

Kontakt

Dołącz Do Naszej Społeczności

  • Facebook Social Ikona
  • Instagram Ikona społeczna
  • YouTube Ikona społeczna

Szybki kontakt

Od Boot Camp Polska

Zapraszamy na treningi wszystkich, którzy szukają alternatywy i ciekawej formy zajęć. Treningi Boot Camp Polska to najlepsza forma aktywności fizycznej! Jeżeli lubisz wyzwania, dołącz do naszej ekipy i walcz ze swoimi słabościami. Czekamy na ciebie! 

©2018 by Boot Camp Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.