• Adrian Górny

Woda, dla czego jest taka ważna? 13 powodów, dla których zaczniesz pić więcej wody każdego dnia

Aktualizacja: 23 lip 2019

Wszyscy to wiemy, że woda jest niezbędna dla naszego życia... Ale czy na pewno? Podaj 5 funkcji jakie pełni woda w naszym organizmie, ciężko co? W tym artykule postaram się przybliżyć trochę temat wody, jak wpływa na nasz organizmu, co się dzieje gdy jej brakuje i dlaczego jest tak ważna.

Ludzkie ciało składa się z 70% wody i jest to niezbędny pierwiastek dla ludzkiego życia. Ludzki organizm może wytrzymać nawet do kilkudziesięciu dni bez jedzenia, natomiast jeśli chodzi o wodę ten okres jest już dużo krótszy, wszystko zależy od klimatu i temperatury. Dla przykładu: w temperaturze ok 20° ludzki organizm wytrzyma około dwóch tygodni, ale jeśli temperatura osiągnie 30° będzie to już tylko tydzień. Jak widać bez wody daleko nie zajedziemy i każdy z nas o tym wie, ale czy woda pomaga tylko utrzymać nas przy życiu? Czy może jest jeszcze coś o czym powinniśmy wiedzieć?

1. Woda pomaga regulować temperaturę ciała

Utrzymanie odpowiedniego nawodnienia ma kluczowe znaczenie dla utrzymania temperatury ciała. Twoje ciało traci wodę poprzez aktywność fizyczną, czy nawet poprzez przebywanie w gorącym środowisku. Twój pot chłodzi i utrzymuje odpowiednią temperaturę ciała, dlatego jeśli uprawiasz sporty lub jesteś na wakacjach pamiętaj, aby dostarczać odpowiednią ilość płynów. Kiedy się pocisz tracisz wodę, w rezultacie Twoje ciało traci elektrolity. Jeśli pocisz się bardziej niż zwykle, upewnij się, że pijesz dużo wody, aby uniknąć odwodnienia.


2. Chroni Twoje tkanki, rdzeń kręgowy i stawy


Odpowiednia ilość wody pozwala na smarowanie i amortyzację stawów, rdzenia kręgowego i tkanek. Dobre nawodnienie maszyny jaką jest ludzkie ciało, pomoże Ci cieszyć się aktywnością fizyczną i zmniejszyć dyskomfort spowodowany stanami zapalnymi. Jeżeli czynnie uprawiasz aktywność fizyczną odpowiednie nawodnienie będzie tutaj niezbędne.


3. Woda wspiera proces oczyszczania organizmu


Twoje ciało używa wody do pocenia się, oddawania moczu i ruchów jelit. Wraz z potem i moczem wydalanę są wszelkiego rodzaju nieczystości z naszego układu co wpływa na lepsze funkcjonowanie naszych systemów. Jak wiadomo nerki pełnią funkcje oczyszcznia odpadów a duże ilości wody pomagają im pracować wydajniej.


4. Pomaga zmaksymalizować wydajność fizyczną


Picie dużej ilości wody podczas aktywności fizycznej jest niezbędne. Sportowcy mogą stracić od 6 do 10 procent masy ciała podczas intensywnej aktywności fizycznej. Poziom nawodnienia wpływa na twoją siłę, moc i wytrzymałość. Nawet kilkuprocentowe odwodnienie wyraźnie wpływa na spadek wydajności naszego organizmu. Osoby, które biorą udział w treningu wytrzymałościowym lub sportach o wysokiej intensywności, takich jak koszykówka, mma czy crossfit, są bardzo podatne na odwodnienie podczas treningu. Negatywne skutki ćwiczeń w upale bez wystarczającej ilości wody mogą obejmować poważne schorzenia, takie jak obniżone ciśnienie krwi, omdlenia czy nawet hipotermię.


5. Zapobiega zaparciom


Jedzenie błonnika to nie jedyny sposób na zapobieganie zaparciom. Ważne jest również, aby utrzymać odpowiednią ilość wody, żeby jelita mogły wydajnie pracować. Jeśli nie spożyjesz wystarczającej ilości wody, magnezu i błonnika, może to skutkować zaparciami. Jeśli zmagasz się z tym problemem, może się okazać, że picie wody gazowanej może złagodzić twoje objawy.


6. Wspomaga procesy trawienne


Kolejną bardzo ważną funkcją jaką pełni woda jest czynny udział w procesach trawiennych. Picie odpowiedniej ilości wody przed posiłkiem, stwarza idealne warunki do rozkładu pożywienia. Odpowiednie nawodnienie przed posiłkiem wpłynie bardzo pozytywnie na cały proces trawienia pokarmu. Gorąco zachęcam do wypicia szklanki wody przed posiłkiem, może to nawet pomóc w utracie zbędnych kilogramów!


7. Pomaga we wchłanianiu składników odżywczych


Oprócz czynnego udziału w procesach trawiennych, woda pomaga również rozpuszczać witaminy, minerały i inne składniki odżywcze z pożywienia. Następnie dostarcza te składniki witaminowe do reszty ciała, aby organizm mógł je odpowiednio zagospodarować. Proces wchłaniania składników odżywczych jest super ważny, dlatego utrzymywanie odpowiedniego nawodnienia jest tutaj kluczowe.


8. Wspomaga odchudzanie


Tak, odpowiednie nawodnienie organizmu znacząco pomaga podczas odchudzania. Jest wiele badań, które wykazują lepsze rezultaty utraty tkanki tłuszczowej, u grup testowych, które spożywały większe ilości wody. Picie większej ilości wody podczas diety i ćwiczeń może pomóc Ci stracić dodatkowe kilogramy. To takie proste. wystarczy pić więcej wody.


9. Ma korzystny wpływ na krążenie krwi


Woda pomaga w rozprowadzeniu składników odżywczych i tlenu do całego ciała. Osiągnięcie dziennego zapotrzebowania wody poprawi Twój ogólny stan zdrowia i samopoczucie.


10. Poprawia wygląd skóry


Przyjmowanie odpowiedniej ilości wody w ciągu dnia nadaje skórze zdrowy wygląd. Jeżeli Twoja skóra jest sucha, zamiast cudownych balsamów spróbuj pić więcej wody, efekt może być zaskakujący. Dobrze nawodniony organizm odwdzięczy Ci się i sprawi, że Twoja skóra stanie się odpowiednio nawilżona i jędrna.


11. Wpływa na wzrost energii


Odpowiednie nawodnienie organizmu wyraźnie wpływa na poziom naszej energii. Już zaledwie dwuprocentowe odwodnienie naszego organizmu skutkuje widocznymi zmianami w wydajności. Utrzymanie odpowiedniego poziomu nawodnienia sprawi, że energia będzie na wysokim poziomie co wpłynie na poprawę naszych osiągów, zarówno w pracy jak i w życiu.


12. Zapobiega chorobom nerek


Nerki do prawidłowej pracy wymagają odpowiedniej ilości wody, aby mogły skutecznie działać podczas procesów przemiany materii. Zbyt mała ilość wody w organizmie prowadzi do zagęszczenia moczu, który może powodować schorzenia dróg moczowych oraz pęcherza. Jeśli Twój mocz jest ciemnej barwy i ma intensywny zapach może to oznaczać, że organizm nie jest odpowiednio nawodniony.


13. Woda zapobiega odwodnieniu


Jest to sprawa oczywista. Odwodnienie jest wynikiem braku wystarczającej ilości wody w organizmie. A ponieważ nawodnienie jest kluczowe dla zachowania optymalnej pracy naszego organizmu, odwodnienie się może być bardzo niebezpieczne. Lekkie odwodnienie może skutkować obniżeniem poziomu energii czy bólem głowy. W przypadku ciężkiego odwodnienia może dojść do wielu poważnych powikłań, w tym: obrzęk mózgu, niewydolność nerek a nawet drgawki. Upewnij się, że dostarczasz odpowiednią porcję płynów każdego dnia.

A zatem ile należy pić?

Pewnie nie raz spotkaliście się z zaleceniami, aby przyjmować co najmniej 1,5-2 litry dziennie. Jak dla mnie jest to bzdura! Patrząc na to, że ludzie coraz częściej uprawiają aktywność fizyczną (podczas, której możemy stracić nawet 2,5 litra wody). Picie 1,5-2 litrów dziennie utrzymywałoby nasz organizm w ciągłym odwodnieniu! Wydaje mi się, że racjonalnym wyborem będzie dostarczanie około 4 litrów wody dziennie. Wydaje się niemożliwe? Rozbij to na kilka małych porcji i na pewno dasz radę!

Jak się do tego zabrać:

- Miej ze sobą butelkę z wodą, gdziekolwiek jesteś

- Śledź swoje spożycie

- Staraj się przyjmować optymalne ilości każdego dnia

- Dostarcz połowe zapotrzebowania do południa


Jak widzisz, odpowiednia ilość wody każdego dnia może zdziałać cuda. Często zdarza się, że szukamy jakiegoś złotego środka na nasze schorzenia, zapominając o podstawach. Wszyscy wiemy, że trzeba pić dużo wody, ale niestety różnie to wygląda. Zachęcam Cię do podjęcia wyzwania 4x4! 4 tygodnie > 4 litry wody dziennie > Codziennie. Gwarantuje Ci, że odczujesz wyraźną poprawę wydajności i samopoczucia. Jeśli uważasz ten artykuł za ciekawy, podziel się nim ze znajomymi.


AUTOR

Adrian Górny


58 wyświetlenia
BC-logo-TEF.png

Pomocne Linki

Zapisz się na trening

Wydarzenia

Trenerzy

Blog

Zdjęcia

Media o nas

FAQ

Kontakt

Dołącz Do Naszej Społeczności

  • Facebook Social Ikona
  • Instagram Ikona społeczna
  • YouTube Ikona społeczna

Szybki kontakt

Od Boot Camp Polska

Zapraszamy na treningi wszystkich, którzy szukają alternatywy i ciekawej formy zajęć. Treningi Boot Camp Polska to najlepsza forma aktywności fizycznej! Jeżeli lubisz wyzwania, dołącz do naszej ekipy i walcz ze swoimi słabościami. Czekamy na ciebie! 

©2018 by Boot Camp Polska. Wszelkie prawa zastrzeżone.